túra éve: 2009
Túrázz a vonatért!, Túrázz a Cuha-völgyi vasútért!Túra éve: 20092009.02.08 15:29:07
Túrázz a vonatért! - Rómer Flóris

Végre élvezhettem a „muszájból” való gázolást a Cuha-patakban... Bár a Gázló 130 -as mountain bike túrákon már átélhettem hasonló örömöket, de az a nyáron van meleg vízben és persze nem gyalog. A rajtnál tájékoztattak, hogy a magas vízállás miatt plusz két kilométer lesz a táv. Én viszont pontosan ezért jöttem! A nyolc gázlón való átkelésért. De errõl majd késõbb... A 20 km-es táv benevezése után leruccantam a Kõpince-barlanghoz és a Kõpince-forráshoz. Még nem kívántam a vizet, de a természetesség kedvéért ittam a forrásból. A Cuha mentén folytattam az utat a Zörög-hegy északi oldalában. A talajviszonyok kielégítõek voltak az évszakhoz viszonyítva. A sáros, vizes, avaros, latyakos trutymótól egészen a 10-15 cm-es hófoltokig váltakozott a talaj. A Cseszneki-várhoz kaptatva csodáltam meg a Kõmosó-árok bõvízû zuhatagát. Az elsõ ellenõrzõpontnál, a vár bejáratánál megkaptam a járandóságot (kakaós nápolyi szelet), és usgyi a sárga-zöld elégazóig ugyanarra vissza. Innen hillclimb a 494 méter magas Zörög-tetõre. A csúcson felírtam az aktuális ellenörzõszámot. Egy vadászház és Károlyháza után leértem a Cuha-völgybe, majd onnan a Porva-Csesznek vasútállomásra. Itt külön kértek rá, hogy kerüljek a Hódos-ér irányába, mert úgy könnyebb. Nem igazán vagyok makacs, de lelkibeteg lettem volna, ha kihagyom azt, amiért jöttem. Saját felelõsségre tehát a Rókalyuk-dombnál elágazó piroson a szûz hóban (ez lett volna az eredeti útvonal) megkezdtem a menetelésem, ami szinte felére visszavett az átlagsebességembõl. Kb. 30-35 az útra kidõlt fa lassított, majd elértem az elsõ gázlót, amin 10 méter szélesen át is keltem. Kiérve az iszapban térdig elsüllyedtem, de tudtam, hogyha erõbõl próbálom meg kihúzni a lábam úgy nem fog sikerülni, ezért megpróbáltam a kontraposzt, kiegyenesített láfejjel lassan kiemelõs technikát. Ezt többször is meg kellett kisérelnem az átkelõknél. Némelyik átkelõn 20 métert is kellett gázolnom, mire kivánszorogtam a vízbõl, majd az iszapból. Ringló kutyám örömmel vetette bele magát a Cuhába, persze miután látta, hogy én mit is csinálok. A vasútról búzdítások is jöttek, hogy „te õrült”, de sokszor nem hallottam a patak hangos zúgásától. A völgy végén még átmentem a túloldalra a Betyár-pamlag-barlangot megnézni. A 9. gázlót már nem vettem be, mert közvetlen mögötte volt egy híd, amin immár kristálytiszta cipõben és térdtõl lefelé tiszta nadrágban mentem át. A 20 km-t és 600 métert kb. 4 óra alatt küzdöttem le, de az utolsó 3 km több, mint egy óra volt. A célban a kitûzõ/oklevél mellé pecsételtettem a Bakony túrázója igazolólapomra is. És végre megvehettem a bibliámat, a 2009 -es Teljesítménytúrák könyvet.

@Éves túraösszesítőTúra éve: 20092009.01.02 09:18:55
A 2008. évi teljesítménytúráim összegzése:

Túrák száma: 40 ( ebbõl 6 kerékpáros )
Megtett táv: 1312.29 km
Leküzdött szintkülönbség: 20357 m
Leghosszabb túra: Tisza - tó körüli teljesítménytúra 150 km (kerékpáros) illetve Gerecse 50 km
Legnagyobb szintkülönbségü: Gerecse 50, 1340 m
Lekisebb szintkülönbségü: Tisza - tó körüli teljesítménytúra, 0 m
Legnehezebb: Bartina 30. ( Iszonyatos sár volt! )
Legkönnyebb: Óbudavár 1. ( Az ország legkisebb falvában az ország legrövidebb túrája! )
Legforróbb: Pápai látogatás, de csak a Nagyteveli-tóig, mert ott csobbanás a vízbe!
Leghidegebb: 3x7 mérföldes tekergés – tavasz! Megviccelt a késõi hólepel…
Legszebb kilátás: Óház - tetõ ( 607 m ) a Kõszegi - hegységben
Szintidõn túl: ilyen nem volt.
Éremszerzõ túramozgalom: Keleti - Bakony túrázója, Vértes túrázója, Velencei - hegység túrázója, Mezõföld túrázója, Fejér megye teljesítménytúrázója, III. Észak – Dunántúli Kupa
Duplázás: Bakony 25, Kubát Hugó emléktúra; Jutasi Õrmester 30, Somló 15 éjszakai; Mezõföld 50, Vértesi Kerekezés 70
Legszebb kitûzõ: Kõris körül 20, Szarvas 27
Legszebb jelvény: Bartina 30
Legszebb oklevél: Szent Márton 30
Legigényesebb itiner: Kincsesbánya 30
Érintett tájegységek száma: 18
Legtöbbször látogatott tájegység: Bakony ( 18 alkalommal )
Elõször látogatott tájegység: Tisza – tó, Duna – part Fejér megyében, Sokoró

túra éve: 2008
7 Mérföldes Tekergés - télTúra éve: 20082008.12.17 22:25:39
2 x 7 Mérföldes Tekergés – Tél

Az elõzõ napi Mezõföldi Mikulás túra nem igazán vett ki az erõmbõl semmit, mert ott kényszerûségbõl a rövid távon indultam. Az idõjárás késõ õszies volt, 10 C° körüli hõmérséklettel. Mórról kiérve a szokásos hegymenet következett a Török-sáncig. Itt megkaptam az elsõ állatláb lenyomatot ellenõrzõ pecsét gyanánt, s némi szaloncukrot. A Köves-domb fennsíkján keresztül kiértem a Csóka-hegyre vezetõ aszfaltos útra. Persze a csúcsig nem kellett elmenni. A Határnyiladékról a Vár-völgyön át leértem a Csókakõi várhoz, ahol ismét frissítettek egy müzli szelettel. Ismét kaptató a Maurer kunyhónál található fáig, ami arról nevezetes, hogy hazánk legtöbb turistajelzésével jelzett fája, összesen 21 felfestést számoltam meg a törzsén. Következett egy dagonyás rész a Kató-hegyen. Itt a Ringló kutyám elemében volt, gázolt a pocsolyákban, mintha muszáj lett volna neki. Leereszkedtem a Gyermektáborig, ahol az ellenõrzõpont az épület tetõterében volt, 1001 gyerekkel… Nem problémáztam, csak épp nem fértünk el, vagyis igen… fülekhez felhúzott karokkal. Megúsztuk… Ja! Itt ehettem is volna,kínáltak étellel, itallal,de… Aztán a Mikulás a Rudolf-réten megajándékozott saját magával 10 cm-es kakaómassza formájában. A kakaót szétválasztottam a többi összetevõtõl a számban, aztán egy köpet keletkezett, azután… ezt már nem részletezem. Ezen a túrán csak hízni lehet, hiszen az ’uccsó ponton, Vajalnál is kaptam szaloncukrot, Ringló nagy örömére. Igazi vértesi hangulatom támadt a séta közben. A Bakony után ide szeretek a legjobban eljönni. A célban muflont ábrázoló kitûzõt és a már tavalyról jól ismert emléklapot kaptam meg. Idén is megcsináltam a Vértes Túrázója éremszerzõ mozgalmat. A 2 x 7 mérföldet 4 óra alatt baktattam végig. A Kalandozók Klubja kitûnõ szervezésben kiváló ellátást biztosított.

Vödörvölgyi MikulásTúra éve: 20082008.12.13 20:08:32
Vödörvölgyi Luca – Mikulás 15

A Téli Kab-hegy 20 és e túra között variáltam, hogy melyikre menjek el… A tavalyi Téli Kab-hegyen indultam. Viszont a 2000-es évek elején még Vödörvölgyi Mikulásnak nevezett teljesítménytúrán 7 éve voltam utoljára. Balatonalmádiból és Szentkirályszabadjáról rajtoltatták a mezõnyt. Az utóbbit választottam a közelebbi lakóhelyem miatt. Utolsóként kezdtem meg a menetelést 9: 30 - kor. A faluból kiérve enyhe lejtõ után a Kõ-hegy kaptatója várt rám fél km hosszan és ezzel a szintemelkedõk javát le is tudtam. A hegy északi oldalán bámulatos szikla alakzatok között ereszkedtem le a Malom-völgybe. Innen a patak mentén beértem Vörösberénybe. A családsegítõ központot kellett keresni az elsõ pecsétért. Itt egybe vannak építve a települések, ezért a kutyámat kb. 4 km-en keresztül pórázon kellett vinnem. A Remete-völgyben aztán ismét élvezte a „szabadságot”. Elõtte viszont a Pannon Kulturális Központban a második bélyegzõ mellé kaptunk egy kártyanaptárt a Bauxitkutató Természetjáró SE 2009. évi rendezvényeivel, valamint egy grátiszt a Magyar Turista 2008. szeptemberi számából. A Remete-forrás padokkal, híddal szépen kiépített együttese után a kerékpárúttal párhuzamosan elértem Luca ellenõrzõpontját. Itt egy jéghideg alma volt a járandóság. A 14. 7 km és 200 méter szintkülönbségû túrát 2 óra 45 perc alatt sikerült végigsétálnom. A célban boszorkányos kitûzõt, „Elismervényt” , teát és egy rakás szaloncukrot adtak. A nevezési dij bármilyen természetjáró tagsággal 100 Ft,-!!! Jól szervezett teljesítménytúrának nõtte ki magát ez a Balaton-felvidéki Mikulás túra.

Odvas-Kő-risTúra éve: 20082008.04.12 18:14:31
Odvas - Kõ - ris túra

A már ismerõsen hangzó CATS elõször rendezte meg ezt a Magas-Bakony-i túráját. Hat fõs társaságban vágtunk neki utunknak. Ringló kutyám ismét színesítette kalandjainkat.
A 10 órás indulás szerencsés választásnak bizonyult, hiszen elõtte is esett az esõ és közvetlenül a túra után is elerett, de talpalásunk alatt egy csepp sem esett ránk... Magyarországi viszonylatban a tiszta hatásu Gerence-patak remek fürdési lehetõség volt Ringló számára. A tavaszi erdõ jellegzetes illata és látványa a medvehagymáé, szinte végigkísért utunkon ez az ételnek sem utolsó növény.
Az 1086-os írásokban már említett Odvas-kõ-barlangot már többször is felkerestem. Most elég furcsa volt a nagy tömeg a kifagyásos jellegü barlang szádájánál, itt volt az 1. ellenõrzõpont. Állítólag ez „csokis” ep. volt, de ekkorra már elfogyott. Ígéretet kaptunk, hogy a következõ ponton pótolják... De ha mégsem, akkor abba sem haltunk volna bele... A Boroszlán – tanösvényt a teljesítménytúrázókon kívül más természetkedvelõk is felkeresték. A 709 méteres Kõris-hegyen volt a 2. ellenõrzõpont. A Vajda Péter kilátóról a panoráma már Fenyõfõ környékén elveszett a ködben. Lefelé menet lemásztunk a 36 méter mély Ördög- lik felsõ szakaszába. Döbbenetes fotókat készítettünk egy már régen eldölt cseppkõoszlopról. A meredek, legalább 20 %-os lejtõ végén elértük az aszfaltutat, ahonnan nemsokára a Márvány-völgyben súrlódtunk a bokrok között. Itt egy ellenõrzõszámot kellett az itinerünkre feljegyezni. A Kelta halomsírmezõ mellett elhaladva egy új ismertetõtáblára lettem figyelmes, ennek nagyon megörültem, mert új információkat kaptam Százhalomról, mint pl. hogy 226 halomsírt találunk itt. A kb. i. e. 15. században ide temetkezõ bakonyi emberek szokásaira is fény derült.
Az igazolólap szerint 18.9 km és 590 méter szintkülönbség volt a túrán. Mi 5 óra 18 perc alatt sétáltuk végig az idei Odvas-Kõ-ris túrát. Igényes itiner és kitûzõ volt a járandóságunk. Jövõre remélhetõleg a hosszabb távra is rábeszélhetõek lesznek sporttársaim.

Kubát Hugó emléktúraTúra éve: 20082008.03.31 22:16:06
Kubát Hugó emléktúra 20 /10

Idén elõször jártam a Kõszegi-hegységben. A “hosszú” távot választottam, pontosabban 23.4 km-t 700 méter szintkülönbséggel,5 óra 30 perc alatt. A tegnapi (... és persze a hétköznapjaim 'béli) bakonyi teljesítménytúra után a merõben eltérõ kõzetü Alpokalján a változatosságé volt a fõszerep. A Szabó-hegyet (459 m) követõen az Óház-tetõrõl (607 m) a 2008-as év eddigi legszebb panorámája tárult elém. A nyugati végeket a Rax Alpe, Schneeberg (2007 m) hófehér vonulatait csodáltam. Enyhe fejbólintással lefelé Kõszeg városának látképe ejtett ámulatba... A közeli erdõ kopasz fáinak és örökzöld fenyveseinek váltakozása kápráztatott el. A Stájerházak ellenõrzõpontnál kb. 200 méterre voltam a határtól. A Hörmann-forrás vasízü vizébõl csillapítottam szomjam. Ettõl nem messze haladtam el a túra legmagasabb pontja mellett a 724 méter magas Hármashatár-hegynél. Velemtõl északra a Wisinger majornál leltem rá a nap egyik érdekességére egy libanoni cédrusra. A borospincék és több ösvény is ismerõs volt, hiszen itt már jópár alkalommal részt vettem a Kõszeg-Rechnitz Alpokalja mountain bike maratonon. Mindegyik egy kiváló lehetõség e hegység megismerésére. Gyalogosan tüzetesebben, részletgazdagabban megismerkedhetünk a natúrparkkal. Viszont a hegyikerékpárral rengeteg helyet be lehet járni. Idén még visszatérek...

Bakony 50/25/10Túra éve: 20082008.03.31 14:51:16
Bakony 50 / 25 / 10

A mostani hétvége a túrázásra volt elõkészítve, mivel másnap a Kubát Hugó emléktúrára is készültem. Mindkettõ szerepel az Észak-Dunántúli Kupa sorozatban.
Számomra tökéletes volt az idõjárás, élvezetes terep viszonyok között. Nem volt se túl meleg, se túl hideg. Az útak minõsége változatokban mutatkozott meg, fõleg füvön, aszfalton, gyurmás-és nedves sárban is izgalmas volt a menet. A teázós (nagyon finom volt!) ellenõrzõpont után kb. 500 méterre a sárga + jelzésrõl egy nyiladékra letérve megnéztem az újonnan felfedezett Hajag-tetõi-barlangunk feltáró- és kutató munkálatait (Üdv. Balu!)! Jelenleg a víznyelõ tölcsér alján kialakított ácsolat elkészítése folyik nagymennyiségü bemosott anyag kitermelésével. Akár itt lehetne az ország legmélyebb akna jellegü barlangját feltárni, hiszen kb. 600 méteren nyilik jura mészkõben és a karsztvizszint a felmérések szerint 230 méteren helyezkedik el.
Visszatérve a túra örömeire... Az ezerszer bejárt útvonalról direkt letérve a Kövecses-tanyától dél-nyugatra egy idõszakos forrásra bukkantam, amely az üde medvehagymák közt bugyogott nagy erõvel a felszínre. Mesés látvány! 15 éve járok rendszeresen erre, de most elõször láttam aktívan a forrást! Kb. 50 méteres hosszt elérve az idõszakosan életre kelt patak újra eltûnt a mészkövek közt a földben. A cél elõtti réten a kutyám bevetette a szokásos dagonyamutatványát, de most kivételesen a birkaürülékben ...ezt a hempergést! Na hazafelé a kocsiban szinte kidugott fejjel vezettem! Pfúúú... Orrfacsaró volt!
Idén hetedszer voltam túrázni a Bakony túrákon, de számomra mindig megújulás végigmenni a már amúgy is jól bevált útvonalon.

@Éves túraösszesítőTúra éve: 20082008.01.03 12:04:18
A 2007. évi teljesítménytúráim összegzése:

Örökös túratársam: Ringló a csaucsau - németjuhász keverék szuka, természetesen csak a gyalogos túrákon.
Túrák száma: 22 ( ebbõl 4 kerékpáros )
Túrák: Bakony 25, 7 mérföldes tekergés - tavasz, nyár, õsz, tél, Gerecse 20, Velence 35, Lovasberény - Pátka 65,
Hévízi Fürdõtúra kiskör 17, Balaton 50, Pápa körüli túrák 15, Négyszögletes kerekerdõ 25, Gázló 90, Vértes 50,
Bakonyalja 25, Hamuház 25, Ozorai Pipó nyomában 30, Kozma 60, Bakonyi Barangolás 70, Fehér-vár-palota 40,
Keleti - Bakony 25, Téli Kab-hegy 20.
Megtett táv: kb. 750 km.
Leküzdött szintkülönbség: kb. 15.000 m.
Legnagyobb szintkülönbségü: Bakonyi Barangolás 70, 1855 m.
Lekisebb szintkülönbségü: Pápa körüli túrák 15. 150 m.
Legnehezebb: Velence 35. ( Rossz cipõválasztás! )
Legkönnyebb: 7 mérföldes tekergés - tavasz. ( Papucsban lekocogtam másfél óra alatt. )
Legforróbb: Négyszögletes kerekerdõ 25. ( +33 C° )
Leghidegebb: Téli Kabhegy 20. ( -1 C° )
Legszebb kilátás: Kõris-hegy 709 m, Kab-hegy 599 m.
Szintidõn túl: ilyen nem volt.
Éremszerzõ túramozgalom: Keleti - Bakony túrázója, Vértes túrázója.
Duplázás: június 23-án délelõtt a Balaton 50 kerékpáros, este a nyári 7 mérföldes tekergés teljesítése.
Legszebb kitûzõ: Bakonyalja 25.
Legszebb oklevél: Kozma 60.
Legigényesebb itiner: Kozma 60.
Legtöbbször látogatott tájegység: Bakony. ( 13 alkalommal. )
Elõször látogatott tájegység: Tolnai - hegyhát.

Terv: 2008-ban legalább ilyen év... függõen a hétvégi barlangkutatásoktól, alkotótáboroktól...