OKT

4.sz. túra: Keszthely - Tapolca
KFeri Bejárás: 2020.07.26. Rögzítve: 2020.08.14 21:21:43

Keszthely - Tapolca

Július végén jártam végig az OKT (valószínűleg) legaszfaltosabb szakaszát. Keszthelyről indultam, átgyalogoltam a szomszédos Gyenesdiásra, körülnéztem a Festetics-kilátóról, megpróbáltam elképzelni, hogy fénykorában mekkora lehetett a Ferenc József fa, Válluson elmentem a pecsételőhely mellett, a lesencefalui szőlőhegy padjáról gyönyörködtem a kilátásban, a meredek domboldalon leereszkedtem Lesenceistvándra, viszonylag gyér autóforgalom mellett átgyalogoltam Tapolcára, a benzinkútnál a régi bélyegzővel igazoltattam a szakaszt, a vasútállomásnál pedig megnéztem a fél mozdonyt.

A hosszabb fényképes élménybeszámoló a következő oldalon olvasható: turaelmenyeim.blogspot.com/2020/08/okt-04-keszthely-tapolca-20200726.html

grobpeti Bejárás: 2018.04.14. Rögzítve: 2018.04.18 20:58:58

Keszthely-Vállus és Vállus-Tapolca bontásban jártuk be ezt a szakaszt, Tapolcán szálltunk meg.

Keszthelyen a vasútállomástól nem a kéken, hanem lent a parton mentünk, szerintünk ott sokkal jobb, mint a járdán menni. Sajnos az elején elég sokáig betonon kell menni. Gyenesdiást elhagyva vizsont már jó az erdőben menni. Nem szabad kihagyni a Festetics kilátót, gyönyörű a panoráma a Balatonra és Keszthelyre. A kilátó után figyeljetek, mert a kék egy kicsit megváltozott, elterelték szerencsére a lőtér mellől. A jelzések nagyrészt egyértelműek, egy-két helyen nem a legszerencsésebben lett felfestve, de nem vészes.

Vállus gyönyörű kis falu, a pecsét rendben van, csak figyeljetek, mert nem olyan könnyű megtalálni (a templomot kell keresni, ott lesz mellette a bezárt vegyesbolt falán).

Másnap indultunk tovább Tapolca felé. A jelzések itt is teljesen rendben vannak. Lesenceistvánd előtt a padoktól csodálatos a kilátás a Balatonra, Tapolcára és a Szent-György-hegyre. Sajnos Lesenceistvándra beérve véget is ért az erdei túra, onnantól ismét betonút van. Lesencetomajig nem vészes, de sajnos egy idő múlva az út rávisz a 77-es útra, ahol igen nagy a forgalom. Szerencsére csak 2 km-t kell menni, de nagyon figyeljetek! Tapolcára beérve már nincs sok hátra a vasútállomásig.

Alapvetően elég sok a betonút és több helyen igen forgalmas, de ennek ellenére tetszett a szakasz, két helyről gyönyörű a kilátás, az erdő is szép volt.

Hiuz Bejárás: 2017.07.31. Rögzítve: 2017.08.05 23:53:15

Az utat Tapolcáról jártuk Keszthely felé.

Tapolca és Lesencetomaj között életveszélyes gyalogosan közlekedni. Az út bal oldalán mentünk, így a szemből érkező autók esetén nyilván kellően le tudtunk térni az útról. Azonban egy-két őrült úgy előzött hátulról, hogy a visszapillantó tükör igen közel volt a könyökömhöz. Ezen a szakaszon kellő körültekintést javaslok.

Lesenceistvánd és Vállus között a jelzések rendben voltak, az út ebben az időben kifjezetten kellemes volt. Válluson Tapolca felől haladva a kéken JOBBRA esik a pecsételőhely, viszont nehezen észrevehető mert tuják takarják. A településről kiérve jobbra, majd kis idő múltán balra tér az ösvény, viszont az ösvény első pár métere erősen gazos, a jelzések nem teljesen egyértelműek. Mi először tovább haladutnk, vissza kellett fordulnunk. Ezt leszámítva Keszthelyig az út járható, a jelzések viszonylag ritkák, de az ösvény elég egyértelműen vezet. Mindig a leginkább járható utat kell követni!

Keszthelyen a nyári forgatagban szintén életveszélyes a vasút melletti úton haladni.

hdanee Bejárás: 2016.06.04. Rögzítve: 2016.06.06 16:43:15
Vállus - Keszthely

Vállusra, mint útmegszakítási pontra nem mindig egyszerű eljutni, de ezúttal volt fuvarunk. A szolgáltatásokat alapvetően nélkülöző, ám szép fekvésű faluban a pecsét a templom melletti volt vegyesboltnál van. Innen aszfaltos emelkedő visz az erdő széléig, ahol a jelzés inkább jobbra a sorompó mögötti susnyás felé (illetve felől) mutat, de valójában a szántó melletti, erdőszéli út a nyerő. A betérés balra az erdőben jelöletlen, csak néhány lépéssel beljebb kezdődnek a jelek. Közepesen benőtt ösvényen kell lassan felfelé kapaszkodni. Ezután pedig szintező szekérúton visz tovább az OKT egy erdészeti útig, melyre jobbra kell rátérni.

Az aszfaltutat viszonylag hamar balra kell elhagyni, a jelzés könnyen észrevehető. Itt egy újabb jellegtelen szekérút következik, melyet előbb az erősödő mélyutas jelleg, majd a távolból érkező lövések hangja dob fel. A lőtérhez érve a kihelyezett tábla azt sejteti, hogy a tőlünk jobbra fekvő rét a lőtér és oda életveszélyes a belépés. Aztán ha továbbmegyünk, látni fogjuk, hogy ez tévedés, maga a kéktúra útvonala is része a lőtérnek. Rendkívül megnyugtató érzés repkedő golyók között sétálgatni az erdőben, kerülőút nincs. (Speciel a lőiránytól kissé jobbra vezet az út, de életbiztosításnak nem nevezném.) Most már van elképzelésem arról, milyen lehetett 25 éve Boszniában túrázgatni.

A kilátó alatti réten sok pihenőpad és tűzrakóhely várja a vándorokat. A panorámát nem néztük most meg, mert délutánra kiadósabb esőt helyeztek kilátásba. A Balatont így csak párszáz méterrel arrébb, a fák között pillantottuk meg. Gyenesdiást elérve hosszú időre elbúcsúzunk a földutaktól, végig aszfalton fogunk menni a szakasz maradék részén. A főutat elérve a körforgalomnál gyors és lassú étterem, kocsma, bolt található. Innen a part felé indul utunk, el a gyenesi focipálya mellett, majd bekanyarodunk a vasút mellé és azt fogjuk követni egészen a Helikon parkig. Napsütötte útszakasz ez, jelentősebb közúti forgalommal - bár nekünk szerencsénk volt, mert le volt zárva kerékpárverseny miatt. Keszthelyen az OKT jobbra tér a parkba, de a pecséthez tovább kell menni párszáz métert az állomásig, pontosabban a mellette található Vén Bakter sörözőig.

korbela Bejárás: 2016.03.14. Rögzítve: 2016.06.06 21:11:33

Kivételesen írok ide egy utólagos megjegyzést. Nem kétlem hdanee bejegyzésének egyetlen szavát sem. De: ha én ezt olvasom, akkor valószínűleg a közelébe sem merek menni a Festetics-kilátónak (Vállus felől), de legalábbis rettegek, hogy ott lőnek rám. Én csak annyit tudok mondani, hogy amikor mi arra jártunk a kék mentén semmilyen jele nem volt ilyen tevékenységnek. Igyekeztem most utánanézni a lőtérnek, de azon kívül, hogy a Cartographia atlasz 2013! említ egy futóvadlövő edzőpályát, a neten csak a Befag lejjebb (az OKT régi útvonala mellett) lévő sportlőterét találtam. Érdeklődni lehet a keszthelyloveszet.hu-n, 30-976-9995

jurta Bejárás: 2015.05.25. Rögzítve: 2015.05.28 17:53:03

Az a "K?" az előző hozzászólásomban kék HÁROMSZÖG.

jurta Bejárás: 2015.05.25. Rögzítve: 2015.05.28 17:51:44

Az útvonal az alábbi hibát kivéve nagyon jól jelzett, akár térkép nélkül is végigjárható. A sok aszfalt (Keszthely-Gyenesdiás, Lesenceistvánd-Tapolca) jól ismert - nyári túrákon a hűvösebb napszakokra érdemes időzíteni.

Vállustól mellett (Írott-kő irányban) elkészült a Láz-tetői kilátó, érdemes kitérni, ha van időnk (oda-vissza 3 km).

A 2014 óta valamikor életbe lépett Nagy-mező - Gyenesdiás szakaszátterelést az MTSZ nem kommunikálta elég hangsúlyosan sem online (csak a nagy csomag egyikeként, időzítés nélkül), sem a terepen, így Tapolca->Keszthely irányban elég könnyű a régi útra tévedni, ha olyan térképünk van. A Hosszúszéna-rétnél (lőtér) csak egyetlen kék nyilat láttam az új irányba, aztán egész a Nagy-mezőig emlékeim szerint egyet sem, az ezen a szakaszon így félrevezetővé vált K?-et pedig meghagyták. Így a Nagy-mezőtől potyára visszamentem a lőtérig, és fölöslegesen gyalogoltam hosszabban, és több aszfalton. A régi útvonalon a jelzéseket nyomtalanul tüntették el, pedig szabályos megszüntetett jelek is segítenének. :-(

KataJani Bejárás: 2015.05.16. Rögzítve: 2015.05.18 10:24:21

Gyenesdiáson a 71-es úton a körforgalomnál a P tovább egyenesen, a K jobbra a 71-esen terelve. Régi térkép már nem jó. Mi nem találtuk a jelzést, továbbmentünk a P jelzésen (régi K-en).

KataJani Bejárás: 2015.05.16. Rögzítve: 2015.05.18 10:20:37

Gyenesdiás fölött a K & P találkozásánál az út lőtérén halad át, áthaladás csak engedéllyel.

Lesenceistvánd & Tapolca közötti 77-es út ÉLETVESZÉLY!!! Aki tehetei, busszal tegye meg ezt a szakaszt.

Pulmy Bejárás: 2014.01.09. Rögzítve: 2014.01.10 00:19:22

Mivel kis csapatunk(6fő) nem messze lakik ezektől az útvonalaktól ,ezért úgy döntöttünk a mai igéretesnak igérkező napon eltérünk az ajánlott i(e)nertől a köv.útvonalat járjuk be:

Vállus-Keszthely-.Héviz

Ez a táv előzetesen cca 19 km-t igért,a keszthelyi kitérők nélkül((+2,4 km)---

A túrát ahogy látszik Válluson kezdtük a már jól ismert kápolna melleti rég bezárt vegyesbolti bélyegzőhelynél.Itt készítettünk pár képet a kis csapatunkról a kápolnával és a helyi I.és II. világháburús emlékművel.(Kár,hogy nem tudok ide képeket feltölteni)-Szerk-help mee!

Ezután megkezdtük a mai napra szánt stációnk! A faluban egy közepesen nehéz emelkedőn haladtunk felfelé,míg el nem értüók a heliség végét.Még itt sem volt semmi baj.

Kiértünk a falu végére egy murvás útra ahol  egy nagyon nem egyértelmű(!) jel mellett simán egyenesen mentünk,de ez a rossz irány! (habár mint később kiderült ez az út a Büdöd -Kút-i  katonasírokhoz vezet,ahonnét simán elérhető a Nagymező a Festetics kilátóval-alternatívának nagyon jó!)

Na mi a rossz irányba mentünk! Kb 1 km.után ,mivel nem láttunk jelzést vissza fordoltunk ésegy elágazóban felfedeztük,hogy jobbra kellet volna letérnünk(!).

Letértünk.....

Kb 50 m után volt egy Y elágazó,jobbra egy kidőlt fákkal övezett -ember nem járta-ösvény balra egy járművek által kijárt út.Mi nagy hévvel az utóbbit választottuk.Kb.még egy km után kiderült ez volt a rossz! Vissza a kiiinduláshoz!  Jelzés sehol,elő a térkép(jó hogy volt!)

Bemerészkedtünk a  már említett "vad"ösvényre ahol kb.500!m után láttunk egy kék sáv jelet,megnyugodtunk...

Mentünk még kb 500 m.t és egy kanyar után vissza(!) értünk oda ahol már jártunk!  Vaqlahol bíztos volt egy "ösvény" jobbra,de hogy az nem volt jelöle az 100% !

Újabb térkép és GPS böngészés után úgy döntöttönk,hogy neki vágunk egy meredek ösvénynek ny-i irányban.Ez az út egy patakhoz vezetttet ahol-mivel jelenleg ki volt száradva-könnyen átkeltün.Ezután agy meredek kapaszkodón felmentünk egy ösvényre,aho kb. a 10.-ik fán(láás csodát)ott viritott a kék sáv!

Ezen a részen Vállus felől jobban kéne jelezni az útvonalat! A  helyiel elmondása alapján ellenkező irányból jobb a jelzés!

Miután megtaláltu a "jelet" nagyon kellemes  úton haladtunk tovább.Útunka kiseeb-nagyobb emelkedők tarkították a januári tavaszban virágzó kankalinokkal(zsibavirág) és több ezer erdei méter kivágott fával,rendes gúlákba rakva. Elgondolkodtató,habár..... ezek a fák 80%-a feket fenyő volt.

Találkoztunk egy erdésszel aki a Bakony Erdő alkalmazottja volt,Tőle tudtuk meg ,hogy ezek a fekete fenyők nem őshonosakl nálunk,ezeket a Festetics hercegek telepítették a keszthelyi hegységbe és,hogy megeredjenek ezért még termőföldet is képesek voltak oda hordani!

ezeknek a fenyőknek lejárt(szerinte) az ideje és most igyekszenek visszaállítani a kopár sziklás,tölgyes,bükkös,cserfás állapotot.

Útunk itt már nagyon jó jelzett részeken vezetett!

Aztán nagyon -nagy meglepetésünkre elértünk egy jelzést(a már említett erdésztől tudjuk,idáig értek el a Bakony Erdő munkatársai) amire Kis-Szék_tető volt írva és korrekten írta a további útvonalat.

Sorrendben:

Nagy-Meszalátó

Kecske-Gerinc (itt meg kell említenem,hogy innét az első elágazónál van egy egy kék sáv jel egy kb.50 cm-nél elfürészelt feket fenyőn ami már a kidőlés határán van,nem ártana a  jelet pótolni!)

Pórakháti Völgy

Csider Völgy

Nyilas Erdő

Itt(Nyilas Erdő) ágazik el az út a Festetics kilátóm felé! Aki nem akar erre menni az jobbra tartson a galamblövő lőtér fele erre megy az OKT!

Véleményünk szerint mindenképp megéri kitérni a kilátó fele ez  kb.1,5 km.  A kilátó a Nagymezőig és onnét a kék háromszögön érhető el.Nagymezőig egy kellemes út visz.Ott érdemes megpihenni,körülnézni.Akinek van kedve és energiája teljesítheti a jól kiépített erdei tornapályát.

Innét szintén a kék háromszögön lehet megközelíteni a Festetics kilátót.Habár a Nagymezőről egy elég szigorú kaptató visz fel a kilátóhoz,de az élmény mindenképp megéri.

A kilátó megmászása után visszatérünk a Nyilas Erdőhöz ahol balra fordulva elérjük a lőtereket,majd be érünk Felsőgyenesre,itt már aszfalton megyünk tovább.Érdemes megállni az útba eső sörözőben(kellemes árak),.majd az OKT mellett fekvő őshonos magyar állatfajtákat bemutató gyűjteménynél.

Innét szabadon választható útvonalon lehet eljutni a bélyegzőhelyhez(MÁV állomás).Aztán neki lehet kezdeni a hévizi túrának.Érdemes a Kastély fele m,egközelíteni a hévizi kerékpátútat.A kastélytól már jól ki van jelólve az út.Egész Hévizig aszfaltos kerékpárúton visz az utunk,de mivel végig erdőben és "mocsárban" visz nem annyira egyhangú.

Mi a tavt jobbról kerültük meg(ez a rövidebb) és elértünk mai túránk végée.

Leszámítva a vállusi elágazó bizonytalanságát,nagyon kellemes útvonalon vagyunk túl ,rendkivül pozitív élménykkel!

Pulmy Bejárás: 2013.12.19. Rögzítve: 2013.12.19 23:06:40

A mai szürke időben a Keszthely -Tapolca útvonalból a Vállus-Tapolca rész néztük ki ,ami  cca 14,4 km-t igért,mint a nap végére kiderült alul értékeltük magunk,bírtunk volna még pár kilométert.

A csapat "értekezleten" úgy döntöttünk,hogy autóval elmegyünk Vállusra ,majd busszal vissza jövünk ide Tapolcáról.

Reggel negyed kilenc körül érkeztünk Vállusra ,kis keresgélés után a templom mellet megtaláltuk a bélyegzőhelyet(erről a bélyegzőhely topicban írok).Nagy kár,hogy az elhagyott vegyeboltot lassan benövi már a gaz,nehezítve a megtalálását.

Bélyegzés és cihelődés után nekivágtunk a keszthelyi-hegység észak-keleti részének az OKT útvonalán. A hegységet túlnyomó részt a vulkánosság hozta létre és jellemzően dolomitból,kihűlt lávából és az évezredek üledékéből jött létre.A mai nap sajnos csak egy kis szegletét volt szerencsénk látni,de a legközelbbi  túra útvonala méllyebb bepillantást igér a hegy megismerésében.

A buszforduló után egyenesen indultunk neki a mai túránknak,a temetőt balra elhagyva neki indultunk A Barbacs hegy (erdő) megmászásának.Útunk végig jól jelzett úton vitt felfelé,néhol  erős kaptatókon keresztül a lesencefalui szőlőhegy felé. Útközben találkoztunk egy favágó brigáddal ,kikkel kedélyesen elbeszélgettünk ,megtudva minden fontosat a környékről(hol milyen szőlő terem,kinek milyen pálinkája van stb). Mikor kiértünk az erdőből kisebb tanácstalanság vett erőt rajtunk,mivel az y elágazásnál nem leltük a kék sáv jelet.Rövid térkép böngészés után balra tartottunk és kb 50 m után megláttuk a jelzést ami a keritésen belül van és a mai nap  zuzmarás időjárása eltakarta.Itt mindenképp nagyon kell figyelni,mert ha nem télen hanem tavasszal v.nyáron jársz erre akkkor a kihajtott növények takarják el a  jelzést.

Meg kell említenem,hogy nem bántuk meg,hogy a mai napot vállasztottuk,mert Vállustól egészen Lesencetomajig  a zuzmarás,hideg idő nagyon érdekes ,sejtelmes varázslatot adott  a környezetnek,elképzelhetetlen képeket varázsolva a bokrokra,fákra , egyébb növényekre és épített tárgyakra.

Miután  kiértünk Zala és Veszprém megyék határára  a szőlőtáblák és hétvégi házak közt neki fogtunk megmászni a Kő orra 406 m-es  csúcsát.Ezen a részen is végig jól jelzett az útvonal ha figyelsz nem fogsz eltévedni. Felérve a csúcsra nagyon sajnáltuk,hogy ma nem láthattuk meg a csodálatos panorámát a tapolcai medencéről. Egy rövid pihenő és a csúcs csoki elfogyasztása után tovább indulltunk.Rövid gerinc út után az útvonal elkezd erszkedni Lesenceistvándi felé. Útközben elhaladtunk egy botanikus kertnek is beillő kert mellett,sajnos nem tudjuk,hogy látogatható-e.

A kert után nem sokára az útvonal elkezd meredeken esni.Itt két választási lehetőség van ,a kék sáv jelen egy nagyon meredek ösvényen lehet lemenni,de továbbmenve kb 30 m után van egy lépcsővel kiépített út is. A kalandvágyók az első lehetőséget válasszák!

Mi is kétfele váltunk , kb 150 m után a két út összefút!

Na itt kezdődnek a gondok! A letörés után az erdőben több ösvény is van és nincs kijelöve az OKT!  Mi három fele váltunk keresve a jelet.,amit a legtapasztalabb társunk talált meg.

Figyelem! Az utolsó kék sávnál(ahol három ösvény is elágazik) balra kell menni és kb 150 m után feltünik a következő jel.Ez a rész nagyon romantikus, kidőlt fák és sűrűn benőtt erdőn keresztül vezet.

Az erdőből kiérve váltakozva föld és aszfaltúton kiétrünk először a Máté kúthoz,majd Lesenceistvándiba a következő bélyegző ponthoz. Itt a hivatalos Okt pecsét a Fapados nevü intézményben van,de ez vagy nyitva van ,vagy nincs.Ma de.zárva volt,így a Fatehén nevet viselő büfébe tértünk be ,ahol szintén van bélyegző.Igaz a régi tipusú,de jó lenne ha Ők is kapnának az újból,mivel Ők 07-22 közt vannak nyitva ,bíztos támpontot adva a megfáradt túristáknak.

Innét tovább menve talán az egész OKT legszörnyűbb útját tudtuk le Tapolcáig. A túra végig aszfalton vezet ,átkelve a 84-es főúton végig életveszélyben,mivel ez nagyon forgalmas út,nem is beszélve az elágazó utáni 77-es főútról,hol pillanatonként kellett félre állni,hol egy kamion hol egy busz  vagy egyéb jármű miattt. Ez a cca 7 km nagyon rossz emlék lesz sokáigSajnos,hogy nincs lehetőség alternatív útvonal kijelölésére.

A túrát a tapolcai Mol kúton levő  bélyegzőponton fejeztük be.

Összeségében egy kellemes túra napon vagyunk túl,Lesenceistvándiig csodálatos tájon haladva. Amit nagyon sajnálok,hogy sem a mai ,sem a múlt heti útunkon nem találkoztunk egyetlen egy  túrázóval sem.Bizok benne,hbogy ez az időjárásnak tudható be..........

hegyikalandorok Bejárás: 2012.03.15. Rögzítve: 2012.03.19 23:20:08

túra leírás

hegyikalandorok.blogspot.com/2012/03/keszthelyi-hegyseg-es-tapolcai-medence.html

kovtams Bejárás: 2011.08.21. Rögzítve: 2011.09.12 11:07:24

Kiválóan követhető a "régi" kék Kesztehlyről kifelé, a Tesconál friss jelzések vannak (meg némi földmunka, de meg lehet vele küzdeni). Az MTSZ honlapján is ez az útvonal szerepel, és az idei OKT 50 füzetbe is ez került. Egyedül a turistautak.hu-n találtam meg utólag az Alsógyenes felé vezető új utat - ha jól értem akkor most (legalábbis augusztus végéig biztosan) párhozamosan van felfestve két úton is a kék jelzés. A lőtér után bőségesek a jelzések, Vállusig nincsen probléma.

Vállus nagyon szép kis falu, kár hogy nincsen szállsálehetőség. Mi átmentünk Várvölgyre aludni, nem volt a legjobb választás. Találtunk egy panziót, amin érezni lehetett a "Balaton hatást" (=fellengzős külcsín és soványka beltartalom magas áron). Itt is, és sokszor Kesztehlyen is eszembe jutottak a pár héttel korábbi borsodi szakaszok, ahol kb ugyan ilyen szolgáltatásokkal lehetett találkozni, kevésbé fennhéjázó csomagolásban és lényegesen alacsonyabb árakon.

Nagyon szép út vezet Lesenceistvándig, Balatoni panorámákkal, a Máté kútnál hosszabb pihenőt tartottunk, jól esett a 30 fokos melegben.

A Lesenceistvándi kocsmában meglepően finom helyi fehérbort adtak 80 forintért, emlegettem is pár nap múlva a Gyöngyösi csárdában, ahol ennek duplájáért még hosszúlépés formájában sem bírtam elfogyasztania  helyi "különlegességet".

A Tapolcáig tartó aszfaltozás tényleg nem túl lélekemelő, azt hiszem ez a Keszthely-Tapolca szakasz az egyik olyan, ahol érdemes otthonhagyni a túrabakancsot.

kovtams Bejárás: 2011.08.21. Rögzítve: 2011.09.12 10:38:43

gyorkosattila Bejárás: 2010.10.13. Rögzítve: 2010.10.17 19:26:43

Összefoglalómban leginkább az egyes szakaszok kisebb-nagyobb problémáiról fogok írni szubjektív módon. A hibákért, pontatlanságokért elnézést kérek!

4.számú túra: Balaton-felvidék (Keszthelyi-hegység)

[Keszthely-Tapolca]

Keszthely => Vállus

Az útvonalmódosítást üdvözlöm, a fene sem kíváncsi egy természetjárás alkalmával a TESCO-ra, meg a többi városszélén elterpeszkedő multi cég áruházaira. Huculnak köszönet az információért és a link ajánlásért, meg persze a A Zala Megyei Természetbarát Szövetségnek a módosításért!

Az aszfaltozás bizony nem igazán kóser az ízületeknek és itt aztán van belőle részünk. Igaz, Gyenesdiásnál az erdész-lövész klub sportlőtere után már lehet a padkán is menni, mert füves, vagy homokos talaj, a murvabányától meg jó erdei út van.

Az első probléma a Porak-háti-völgynél jelentkezik, a Szék-tető melletti részen, mielőtt kiér az aszfaltúthoz a Kéktúra útvonal van egy hosszabb jelzés nélküli szakasz, ami zavaró.

Az aszfaltúton sem vagyunk elkényeztetve jelzésekkel, de a térképet használva látszik, hogy elég hosszan kell ezen az úton menni, és majd, amikor az jobbra ívelni kezd, akkor kell nekünk balra letérni róla. A jelzések a letérésnél korrekten vannak festve. Innentől Vállusig kiválóan jelzett az útvonal, a festések is újak. A Nárad-fő utáni részen, ahol járatlanabb az út és a mederbe ereszkedünk megjelennek a fák törzsein azok a rajzszöggel felszögezett fóliába burkolt OKT jelzések, amelyekkel nem nagyon találkoztam még máshol (gondolom ezek az útvonalmódosítás miatt kerültek ide és a szabályos felfestésig maradnak a fákon). Én a „kvázi” elágazásnál egyértelműnek találtam a jelzéseket, melyek balra felvezettek a meder szélére – őszintén megvallva a mederbe vezető kék jelzést én észre sem vettem. Ott előrébb kell nézni és keresni a jelzést és meg lehet látni egy távolabbi fán a balra elágazó úton. Így minden gond nélkül kijutottam a kukoricatáblához, bár előtte az árokban jó nagy saras, pocsolyás terület van, ahol nehéz volt elkerülni a dagonyázást. Szépen van vezetve az OKT ezen a darabon, elismerésem az útvonal módosításért, szerintem igazán jól sikerült. Amikor kiér az ember a táblához gyönyörű látvány fogadja mindkét oldalon.

A faluról csak jót és szépet lehet mondani. Pl. kiváló a központban a Rákóczi emlékszoborral díszített buszmegállója, szívderítőek a porták előtti szöveggel és díszítő motívumokkal pingált fapadok, szép a temploma, a házak, a kertek gondozottak, stb…

Én itt fejeztem be a túrámat, innen busszal utaztam Lesencetomajra (+245 Ft), ahol az Ivett-házban (http://www.zimmerinfo.hu/lesencetomaj/ivett/hu.htm ) kaptam szállást. Pappné Erki Lívia 8313 Lesencetomaj, Kossuth u.25. 2000 Ft/fő/éj (A központban a buszmegállóval szemben!) Tel.: 06 20 324-40-53 Kiváló szállást kaptam kedvező áron. (pl. jó meleg volt a szobában egész éjszaka és még reggel is)

El kell árulnom, hogy elsőre én is érdeklődtem a várvölgyi Molnár Józsefnénél, de vele nem jött össze a dolog. Mikor a szállás árára kérdeztem azt mondta 5000 Ft, mert most már fűteni kell, meg ez meg az. Mikor kérdeztem, hogy ehhez reggeli is jár, hogy 5000 Ft, akkor ő csak annyit mondott, hogy egy kávé jár hozzá. Ezután kezdtem keresni másik szállást a közelben, hiszen ekkor én már olvastam zomber ez év júniusi leírásánál, hogy 4000 Ft-ot kért tőle és „gigantikus” reggelit kapott, sőt még korábban 2009 augusztusában oilos túratársunk pedig még 2500 Ft-ért szállhatott meg nála. Egyszóval még utazással együtt is a feléért tudtam szállást találni magamnak egy kis utánajárással; mindenestre jó gyorsan drágul az élet Várvölgyön.

Vállus => Lesenceistvánd

A Vallusról kiveztő úton túl a vízműtelepen ott, ahol a földek között halad egyenesen keleti irányba az út megint szinte nincs is jelzés, ez bosszantó, pedig itt van bőven jelzésfestési lehetőség. Az erdőhöz érve szembetűnik egy jelzés és innentől megint rendben minden, új festések a fákon. Könnyű séta a Barbacsi erdőben és gyönyörű kilátás amikor kiérünk belőle. Lesencefalu határában járunk a szőlőtelkek és hétvégi házak között. Amikor elérkezünk a műúthoz egy buszmegállót találunk ott. Ez Lesencefalu, szőlőhegy megállóhely. Itt egy fekete kutya (talán puli) először jól megugatott, majd hosszasan követett tisztes távolságot tartva. Talán egy kis potyakajára fájt a foga. Innentől keményen kapaszkodunk fel a Kő orra-hegy felé a szőlőskertek között, de az alaposan megizzasztó kaptatónak meg lesz a jutalma, hiszen mesébe illő látványban lesz részünk. Csodálatos kilátás nyílik  a Szent György-hegyre, a Badacsonyra, köztük Szigliget és a Balaton a Keszthelyi-öböllel, nyugatra pedig a Keszthelyi hegység vonulataira. A jelzések riták, de követhetőek. A csúcs közeléből aztán amilyen gyorsan jöttünk fel úgy is megyünk le egy erdősült hegyoldalban, igen meredek hegyoldalon. Itt a hegyoldalon a sűrűjében van egy pont, amikor egy árkon kell keresztüljutni. Itt kidőlt egy fa és keresztezi az utat. Jelzések sincsenek errefelé, így kicsit keresgélni kell, hogy merre van a lefelé vezető út és ha megtaláltuk, akkor az tényleg a miént. Lentebb megtaláljuk a Kéket és folytathatjuk utunkat, de én raktam ki pár kék szalagot itt. (Javaslom a kérdéses szakasz átvizsgálását és néhány jelzés pótlását)

Kiérve az erdőből mindenképpen említésre méltó a Máté-kút, ami már a falu szélén van a szőlőstelkek közötti út mellett. Friss, finom a vize és láthatóan bővizű forrás, tehát jóeséllyel számíthatunk rá mindig.

Lesenceistvánd => Tapolca

Lesenceistvándtól Tapolca vasútállomásáig majdnem 6,7 km aszfalton, illetve mellette, nagyobbrészt száguldozó autók, buszok, kamionok mellett caplatva, benzingőzt szívva, miközben hallgathatjuk a belsőégésű motorok zaját és bekoszolódhatunk a kipufogógázoktól. (Egy kis olvasmány a témában: http://tiszta.levego.hu/szennyezoanyagok.html  ) Másrészt a KRESZ szerint "A lakott területen kívüli út úttestjén, leállósávján, útpadkáján tartózkodó gyalogosnak/személynek - ide nem értve a gyalogosok zárt csoportban történő közlekedését - éjszaka és korlátozott látási viszonyok esetén fényvisszaverő mellényt (ruházatot) kell viselnie." Mindenesetre egészen biztos, hogy nem ezért a szakaszért szeretjük az OKT-át. Ráadásul – a vasútállomástól visszatérve az OKT útvonalára – a városon belül is végig betonon kell menni és elég forgalmas utak mentén. Kifelé jövet dettó, bár a Szent György-hegy felé vezető út azért már nem olyan forgalmas.

Túrázó1111 Bejárás: 2010.09.25. Rögzítve: 2010.09.27 11:33:10

Bár egy bejegyzés említi, de nekem nem tűnt fel, ezért gondoltam szólok. Tapolca felől túrázva Keszthely felé, Gyenesdiáson az útvonal jelentősen megváltozott! Ahogy  a Gyenesdiáson belüli hosszú utca véget ér, lehet menni úton jobbra és balra is, egyenesen csak túrázva. Van egyébként a keereszteződés közepén egy kocsma is. Itt a régi kék útvonal egynesen bevezet a mezőre, és kb. 2 km gyaloglás után a Tesconál köt ki. Jelek folyamatosan vannak, még a Tesco után is, majdnem egészen az első körforgalomig. Itt azonban eltűnik a jel, találtam egy lefestett régi jelet, meg egy csomó zöldet, ami a térkép szerinti útvonalon halad tovább, de Kék már nincs. Oka, hogy megváltozott az útvonal, és a kocsmánál még Gyenesdiáson!, amit előbb írtam el kell fordulni balra. Arra folyamatos a kék jel, déli irányba szinte egyenesen le kell menni a vasúti sínekig és amellette elgyalogolni Keszthelyre a Helikon parkig(a vasútállomás innen már csak 200m). Végig jól jelzett. Ha Keszthelyről jössz, akkor nincs ez a probléma, mert onnan egyértelműen vezet ki az út.

Én sajnos az eredeti útvonalon mentem, és kóvályogtam 1,5 órát a városban keresve a kéket, mire ráakadtam, és másnap visszafejtettem mi a pálya.

tortúra Bejárás: 2010.08.21. Rögzítve: 2010.08.25 11:12:47

A Tapolca melletti búzamezőn eltöltött éjszaka után műúton értük el Lesencetomajt, majd Lesenceistvándiban, az Alibi kocsmánál bélyegeztünk. Érdekesség, hogy ez a hely már fél7kor nyit. Eztán nekiindultunk a keszthelyi-hegységnek, ám nem várt csínynek lettünk áldozatai. Ahogy egy helyen jobbra kanyarodik az út, szembe velünk állt egy fa, rajta, h Mária-kápolna arra, illetve kecskesajt eladó, s tovább fölfelé pocsék minőségű, ámbár kék jelzések. Így azon az úton mentünk tovább, hiszen azt hittük, nem csak kápolna van arra, hanem az okt folytatása is. Végül sikerült megtennünk egy eléggé megterhelő kitérőt a kápolna felé, majd vissza a kereszteződésig. A helyes utat megtalálva szőlős és szilváskertek között meneteltünk felfelé. Megkönnyebbülés volt megpihenni a Máté-kút mellett. Eddig aszfalton haladtunk, de eztán az út erdei ösvényre vált, mely nem csak meredek, csúszós és csalánossal szegélyezett, de kidőlt fák is keresztezik. Kihívás volt felérni a csúcsra. Aztán ereszkedés, egy kiszögellésen gyönyörű panoráma, és egy kis monoton erdei séta után Vállus. Egész utunk során nekem ez a falu tetszett legjobban. Templom mellett árnyékos pihenő, kúttal, s ott van a bélyegzőhely is. Innen már sima erdei ösvény visz le Keszthelyig, szinte 100 m-ként magaslessel. Több mint 20 km után, tűző napsütésben kínszenvedés volt a Keszthelyi aszfaltos szakasz, vagy egy óráig csak gyalogoltunk az állomásig. Pecsét, majd még kb. 1km a Zala kempingig, ahol jutányos áron, ketten 3400 ft-ért tölthettünk sátorban egy éjszakát. Zuhanyzó, strand(mondjuk jó iszapos) kiváló minőségű. Poén, hogy alig hallottunk magyar szót.

A Badacsonytördemic-Tapolca túra nagyon szép tájakon vezet keresztül, bár a sok aszfalt bosszantó.

Janka és Zoli Bejárás: 2010.08.07. Rögzítve: 2010.08.11 14:54:26

Mi már a megváltozott útvonalon mentünk Keszthely és Gyenesdiás között. A Festetics-kilátóhoz érdemes kitérőt tenni. A Pórák-háti völgy felső szakaszán hosszú ideig nem láttunk jelzést, de nem szabad letérni az útról, mert mielőtt kiérne az erdei aszfaltos útra, újra feltűnnek a jelek. Amúgy a szakasz jól jelzett.

nim69 Bejárás: 2009.08.21. Rögzítve: 2009.08.26 18:25:06
4.-5.sz. túra Keszthely –Tapolca és Tapolca- Badacsonytördemic

A 3. sz. túráról még mindig jazzkedvelõ hsz-át olvashatjátok a topikban (pl.28478)
A két túrát két nap alatt jártuk be. Keszthelyrõl a lõtérig a városban szokás szerint aszfalt, mûút a kivezetés. Majd innen ( talán a Kõmellnek nevezett résztõl) balra fel jó kis emelkedõn kaptathatunk felfelé. Hûs fák között hullámzik az út fel-le, míg kiérve egy kukoricás mellett be nem érünk Vállusra. Itt a templomtól lefele a rég bezárt vegyesbolt falán van a bélyegzõhely. A templom melletti terület pedig ideális pihenõhelynek. A faluból kifelé egy erdõn át gyalogolunk tovább, egy mûutat keresztezve. Szemben szõlõhegyek, szép rálátás a Balatonra. A látvány miatt is jó, hogy fel kellett kapaszkodni ide a jelzést követve. S ha fel kell menni, akkor egyszer lefelé is kell, így meredek ereszkedés következett az erdõben szinte teljesen Lesenceistvándig. Ezután megint a már jól ismert és tikkasztó melegben nemkívánatos aszfalt út Tapolcáig. Megváltás volt a várostáblát meglátni ebben a kánikulában. S a vasút még innen legalább 2km, ahol igazolják teljesítésünket.
Másnap innen folytatjuk tovább. A szõlõkhöz érve már látjuk az elsõ célt, Szentgyörgyhegyet lenyûgözõ bazaltorgonáival. Jól esik a felkapaszkodás ennyi sík és egyenes után már. A kulcsoháznál (pecsételõhely) két, szintén kéktúrázóval találkozunk. Õk még most kezdték, de lelkesek. Családok is másszák a lépcsõket, ahogy battyogunk feljebb és feljebb az orgonák fölötti peremre, ahonnan gyönyörû panoráma tárul elénk. Tovább haladva egy kis kunyhó mellett jobbra és balra is jelzés. A jobb oldali kilátóhoz vezet, míg a bal a kéktúra folytatása. Leereszkedés közben az Oroszlánfejû kút mellett és egy kápolna mellett visz utunk, ahol épp esküvõre készültek. Mielõtt a vendéglõhöz érnénk figyeljünk jól, mert a jelzés balra kis ösvényen a szõlõk közé vezet be, melyen kijutunk a mûútra, majd a 71-es út mellett egészen Szigligetig érünk el. Itt érdemes az út melletti kerékpárúton haladni, biztonságosabb. Balra felmegyünk a várhoz és beszerezzük a hiányzó pecsétet. A kék a Kisfaludy utcán vezet kifelé és lassan az Avasi templomhoz érünk ( jobbról), melyhez az út melletti székelykapun át is eljuthatunk, akkor a Vass Albert emlékkövet is láthatjuk. Tovább a kis lúdgégének is hívott mûúton a 71-es utat keresztezve érünk el a Badacsonytördemici vasútállomásra. S fejezzük be kéktúrás kirándulásunkat.
A hosszú egyenesek és aszfaltos utak bár elfárasztottak, de nagyon szép helyeken jártunk, sok szépet láttunk.

hörpölin&son Bejárás: 2009.07.06. Rögzítve: 2009.07.21 07:21:29
Keszthely - Tapolca

Továbbra is megtartottam a zalaszántói bázisomat, így csak a kis hátizsákkal indultam aznap is a túrára, benne 3,5 liter (alkoholmentes) innivalóval. Erre a hétfõi napra rettenetes meleget jósoltak, és a táv is ezen a napon volt a legtöbb, a végén a csúnya, Lesenceistvánd és Tapolca közti több, mint 7 km aszfalttal! Csak egy kötöttségem volt: Tapolcán el kellett érnem a 17:40-kor Keszthelyre visszainduló buszt, hogy legyen még elfogadható idõben csatlakozásom Zalaszántó felé!

3/4 8-kor már meg is érkezeztem Keszthelyre, újra stempliztettem az állomáson (új nap: új macska, új tányér), aztán persze még lementem a Balaton-partra is, a kikötõbe, mivel elõzõ nap eléggé borult volt az idõ amikor megérkeztem, ezért alig fényképeztem. Persze pont ezokból letértem a Festetics-kastélyhoz is, hogy végre derült idõben készíthessek róla felvételeket. Jól el is szüttyögtem az idõt, csak kilenc elõtt pár perccel indultam neki az utamnak.

Gyorsan kiértem Keszthelyrõl, de még megálltam a Tesconál vásárolni. 2006-ban még csak épült a hipermarkec, akkor átvágtunk az építési terület szélén a Gyenesdiásra futó földúthoz. Most a jelzések az áruház fõbejárata elõtt vezetnek el, aztán visszakanyarodnak az épület háta mögé, egy kis hídon át kell kelni egy árok felett, majd be kell állni a keletnek menõ középfesz. távvezetékek nyomvonalán futó csapásra (jelzések az oszlopokon vannak szórványosan). Kb. 500 m után a nyomok délnek fordulnak, és néhány méter után ismét kelet felé indulva egy hídon átkelnek egy patak felett. Innen már a régi földúton halad tovább a kék Gyenesdiás felé.

Rátértem a hegyek közé vezetõ keskeny aszfaltútra, aztán még felsétáltam a Festetics-kilátóhoz is. Kár kihagyni, nagyon szép a kilátás onnan, ráadásul oda-vissza kb. 2 km letérést jelent csak! Megálltam pár percre a Nagy-mezõ tisztásán is, megettem korai ebédemet és csak tizenegy felé indultam tovább.

Hosszú, eseménytelen kapaszkodás következett a Pórak-háti-völgyben, jól tudtam haladni a keményre taposott keréknyomokon. Még dél elõtt elértem a gerincen futó keskeny aszfaltutat, egy darabot ezen tettem meg, aztán letérve róla ereszkedni kezdtem Vállus felé. Lefelé is jól járható volt az út, termelékenyen lehetett haladni rajta.

A bajok ott kezdõdtek, ahol a földútból kiágazó keréknyomok leereszkedtek Vállus elõtt egy kilométerrel az árokba. Nagyjából 50 méter után fordult ki az árokból a K-, szépen fel is volt festve egy fára. A meredek emelkedõn esssszméletlen dzsungelharc kezdõdött, csalán, akáctövis volt ragyásig! Ráadásul egy idõ után a K- jelzések is eltûntek! Itt a kitaposott nyom is véget ért, valószínüleg mindenki másfelé kereste a továbbvezetõ utat. Én a térkép szerint a Ny-i irányt választottam és törtettem keresztül a dzsumbujon! Talán száz méter után kaszált keréknyomokra akadtam, ezen indultam É-nak, a falu felé. Késõbb ide torkollott a K- ösvénye is, aztán ezeken a keréknyomokon értem el a dombtetõn már látott utat - de itt már csak murvás burkolata volt.

Válluson a templom alatt, a már régen zárva lévõ bolt falán egy telefonszekrényben van a kéktúra bélyegzõ, már rutinból mentem oda stemplizni - és akkor olyat láttam! Képzeljétek, madárfészek van a dobozban! Lábujjhegyre állva még három fehér toját is észrevettem a fészekben! Gyorsan stepliztem, aztán kissé visszahúzódva vártam, hogy visszatérjen a fészek gazdája, de nem jött.

A falu után átvágtam a Barbacsi-erdõn, aztán már a szõlõk között megmásztam a Kõ orrát. A dombra felfelé figyelni kell a K- jelzéseket, nem mindíg a jártabb utat választják, ráadásul a felfestésük sem túl sûrû! Persze a gerincen, a magányos facsoportnál érdemes megállni pár percre a Tapolcai-medencére nyíló szédületes panoráma miatt! Fantasztikus ez a belépõ a tanúhegyek közé!

A Kõ orráról való leereszkedés az erdõben most eléggé dzsungelharc jellegû volt a benõtt, kanyargó ösvényeken, szerencsére hamar elértem a szõlõket, innen már hol keréknyomokon, hol murvás úton, néhol aszfaltos szakaszokon értem el Lesenceistvándot. Éppen jókor, mert a hõség miatt a falu felett a kiapadt Máté-kútnál ittam meg az utolsó csepp vizemet! Betértem a faluközpontban a kissé eldugott ivóba - mûködött benn a légkondícionáló! A pultos csaj már adta is a bélyegzõt, kérnem sem kellett. Megittam egy korsónyi fröccsöt, aztán még üldögéltem pár percet a jó hûvösben.

Indulásnál még kértem a pultos lányt, töltse meg az egyik másfél literes palackomat hideg szódával, de õ javasolta, kicsivel drágábban, de megtöltené ugyancsak hideg hosszúlépéssel a palackot! Izlett a savanykás fröccs, jobban mintha sört ittam volna, így aztán ráálltam az alkura. Nem bántam meg!!! A kora délutáni rekkenõ, párás hõségben még a szellõ sem rebbent, a másfél liternyi hosszúlépés tartotta bennem az erõt Tapolcáig! (Az erõ velem volt!!)

A térkép szerinti hét kilométert lenyomtam kevesebb, mint másfél óra alatt, még volt a buszállomáson fél órám a keszthelyi busz indulásáig. Hét óra felé értem vissza Zalaszántóra és mivel hétfõ lévén zárva volt a Turul vendéglõ, a faluközpontban a Tátika presszóval szemközti Azúr ételbárben ettem meg egy kíváló minõségû magyaros pizzát és küldtem utána egy nagyfröccsöt.

prozak01 Bejárás: 2009.04.16. Rögzítve: 2009.04.17 21:49:30
Ezt fordított irányban, Tapolca felõl jártam be, kihasználva a szabimat hétköznap (csütörtökön). A hétköznap hajnali idõpont ellenére dugig volt a vonat, nekem már csak a dohányzóban jutott hely, amit Bp-Révfülöp között meg is szenvedtem jócskán egy gyárkéményként füstölõ útitársam jóvoltából. Miután megérkeztem Tapolcára, már kellemes melegben vágtam neki a túra legfelejthetõbb szakaszának: több mint 7 km benzingõznyelés a városból kifelé vezetõ úton. Megváltás volt beérni Lesenceistvándra, az innen kivezetõ út teljesen a Szent György-hegyet jutatta az eszembe a szõlõkkel, gyümölcsösökkel, a bennük foglalaltoskodó emberekkel, az oroszlános Máté-kúttal. A házak közül kiérve brutális kapaszkodókkal tarkított, de nagyon szép, medvehagymás erdõ fogadott. Innen kiérve ismét szõlõk, gyümölcsösök, virágzó fák következtek, és a túra legszebb kilátása a Kõ Orra mellõl. Itt már nagyon meleg volt..kereszteztem az országutat, innen néha látni lehetett a távolban a zalaszántói sztupát. Majd a barbacsi erdõ enyhe emelkedõje után értem be Vállusra. Ez a nagyon szép környezetben lévõ falu is megfogott, egyszerûen gyönyörû..bárcsak itt élhetnék egyszer. Innen kapaszkodó az Iván-hátra, onnan pedig nyílegyenes, tisztásokkal, majd tarvágásokkal tarkított erdei utak, õzekkel, ragadozó madarakkal. Az idill azonban véget ért, Gyenesdiás után már városi aszfaltvándorlás következett..Diás még nyugis volt, utána egy eléggé szemetes út vezetett tovább, egy idõre a jelzést is elhagytam, mert a Tesco-parkolóban kötöttem ki. Utána már hamar elértem a belvárost, ahol anno párszor már jártam, így most nem idõztem túl sokat. A vasútállomásra beérve hullafáradtan pecsételtem, majd bevártam a Bp-i buszt, amely majd fél órát késett.

allen Bejárás: 2008.07.16. Rögzítve: 2008.07.21 23:15:07
Hévízrõl indulva két nap alatt jártuk be a kéket Badacsonytördemicig, kemény menet volt, a nagy meleget leszámítva fõleg azért, mert én ennyi aszfaltúttal eddigi túráim során még nem találkoztam. Tényleg nagyon zavaró volt.
Hévíz és Keszthely között eltéveszthetetlen a bicikliúton haladó jel (szúnyogok hadával kísérve), Keszthely után a tesconál a jeleket követve (igaz a legközelebbit néha csak távcsõvel lehetett észrevenni), a gáton mentünk, egészen Felsõdiásig. Itt a két lovarda között gyalogoltunk be a településre, és a Lõtéri utcát kerestük, azon haladva nagyon szép, jól jelzett úton jutottunk a Festetich-kilátóhoz. Szép kilátás! Innen leereszkedve, majd egy rossz, agyagos, homokos, vizes úton emelkedve, utána szintben kellemes könnyû, erdei, tisztásos, erdei kukoricatáblás út Vállusig, ahol a kocsma ugyan 1 és 5 között zárva, de csengetésre a kedves hölgy kinyitott, így tudtunk ellátmányt vételezni. Vállus után a Barbacsi-erdõben nem, az ezt követõ szõlõültetvényeket elhagyva a Kõ-orrán viszont kiváló sátorhelyet találtunk, csodálatos panorámával a Balatonra és a környezõ hegyekre, a másik oldalon pedig a tanúhegyekre és Tapolca irányába. Másnap korán indultunk, Lesenceistvándig szép út, igaz térdet próbáló lejtõvel, sok csalánnal fûszerezve. Ezután Tapolcáig az eddigi legkellemetlenebb út végig mûúton, hihetetlen autó- és kamionforgalomban.

magyar Bejárás: 2007.06.02. Rögzítve: 2007.06.02 22:59:44
tesco: közvetlenül a bejárata elõtt tovább kell menni, majd a játszótér után rögtön balra (át kell lépni a tesco által ültetett kis bokrokat) utána ki kell szúrni a patak felett átmenõ hidat és ott már látszanak a jelzések. célszerû a töltésen menni, mert az le van taposva. az út utána a "szemetes" szakaszon folytatódik. sajnos csak egyre gyûlik.

vállus: bolt van (szombat délben még nyitva volt), kocsmát nem találtunk. kút a templomnál.

a túra összességében könnyû. egyetlen meredekebb szakasza a Kõ orra elõtti emelkedõ (rövid). Utána lefelé még meredekebb, dzsungeles, nagyon jó.

PSP Bejárás: 2007.02.11. Rögzítve: 2007.02.16 22:47:38
Tavaszi Széll nyomdokain sikerült a nagy kék valamit kikerülni, amit egyesek a kékre építettek... Szörnyû milyen szemetes a környék... Annál már csak a szakasz aszfaltút-tartalma szörnyûbb. Nekem nem szokott fájni a talpam, de Tapolcán már éreztem... Szerencsére a bevezetõ fõút mellett kényelmesen lehet az útmenti földön haladni. Jelzések egyébként általában korrektül megvannak, a szõlõsrõl levezetõ rész is jó, azért nyáron gondolom rosszabb lesz...

Részletesebben képekkel, szintábrával, stb.:

[kektura.eu]

Tavaszi Széll Bejárás: 2007.01.20. Rögzítve: 2007.01.22 11:37:23
Eredetileg Keszthely – Lesencetomajnak indult, de Keszthely – Tapolca kerekedett belõle. Keszthelyen egy 4-5 fõs, 20 év körüli srácokból álló csapat is bélyegzett a jegypénztárnál. Beszélgetni kezdtünk, és a „Meddig mentek?” kérdésemre a „Nagyvázsonyig.” választ kaptam. Megütközésemet látva azt válaszolták, hogy ma Tapolcáig, holnap Nagyvázsonyig. Azaz vasárnapra cirka 60 km-t terveztek ... Elõttük indultam el, útközben nem találkoztunk, a helyenként rendkívül sáros talajon nem láttam a nyomaikat (vaddisznó- és õznyomokon kívül másét sem nagyon), Tapolcán pedig már rám sötétedett, remélem, épségben teljesítették a szakaszt.
Keszthely olyan télen, mint a balatoni települések nagy része: kicsit morcos és kihalt. A városon belül a jelzések helyenként sporadikusak, de követhetõk. A fogyasztó- és minõségbarát áruház szépen terpeszkedik az OKT nyomvonalán, tehát a 103. km-nél ne törekedjünk a letérésre, itt most egy körforgalom van, tovább a 71. úton Gyenesdiás felé, és az elsõ leágazásnál (az eleje aszfaltozott) balra. 20 méter múlva ott a kék. A két fasor közötti ösvény szemétkoncentrációja és a szemét heterogenitása döbbenetes!
Gyenesdiás után érdemes felkapaszkodni a Festetics-kilátóhoz(ba), szép panoráma a jutalom. A Nagymezõ környéke szép, rendezett. Vissza a kékre, Vállus felé monoton, helyenként meredekebb kapaszkodók, és ezen a napon sok sár. Erdei szakasz, de szép. Vállus elõtt, amikor a jobb oldalunkon lévõ árokba ereszkedünk, a kék jobbra is, ahogy az atlasz jelzi, ill. egyenesen is halad. Én a jobb oldalit választottam, nem nagy élmény, asszem, már nem ez a hivatalos, amikor már a murvás úton haladunk, balról jön a – másik – kék.
Vállus után, a Babarcsi-erdõbõl kiérve a Tapolcai-medence szépsége több helyen is elénk tárul, teljes valójában (a pincesorhoz érve, kicsit jobbra tartva; az atlasz által is jelzett magassági pontnál; a Kõ orránál). A Kõ orra után volt egy rövid, de igen rázós, csúszós, meredek szakasz, kész csoda hogy esés nélkül leértem.
A Mátyás-kút oroszlános foglalata szép, a vize, remélem iható. Tüneteket még nem mutatok. Lesenceistvánd elõtt, a szõlõk között szerintem némi eltérés van ez útvonal és a térkép között, de jól követhetõ. Egy helyen, ahol indokolatlannak tûnik a jobbra fordító kék nyíl (csak arra lehet menni), de 10 méteren belül, egy elágazásnál meg lesz a jelentõsége: nem balra fordulni, hanem egyenesen tovább.
Lesenceistvándon elhatároztam, hogy elmegyek Tapolcáig. A 84. út elõtt szürke marha csorda, majd a Szent György-hegy egyre inkább ránk tornyosuló csonka kúpja nyújt látni-, míg a száguldó autók elõl az útpadkára menekülés tennivalót. Szerencsére az egykori laktanya (Csobánc ezred!!) után már járdán lehet közlekedni.
A jelzések ezen a szakaszon is frissen felújítottak, jól követhetõek.

gazalarc Bejárás: 2006.12.31. Rögzítve: 2007.01.13 23:02:44
Hómentes, ám ködben gazdag idõjárásnak köszönhetõen közvetlen környezetünkön túl nem sok mindent láttunk a Vállus és Tapolca közti részbõl. Válluson a bélyegzõ a templom melletti boltszerûség falán, valóban régi telefondobozban lakik. Az út (panoráma híján) kissé érdektelen, egy erdõ után közepesen emelkedik Tapolca felé, de a panoráma mindenképp pompázatos lehet... csak tiszta idõben menjetek. A lesencei pecsét a buszmegálló mögötti eldugott kocsmában van. Lesenceistvánd után meglehetõsen monoton módon a nyílegyenes közúton kell menetelni, a fasor ugyan kicsit dob rajta. Tapolcán muszáj tavasbarlangozni, de csak hétvégén van nyitva!

gazalarc Bejárás: 2006.12.31. Rögzítve: 2007.01.13 22:59:08

padler Bejárás: 2006.06.21. Rögzítve: 2006.06.25 23:48:20
Lesencetomaj-Keszthely:
A Kõ-orra alatti rész egy helyenként kicsit meredek ösvény a susnyásban, innentõl Gyenesdiásig viszont jelenleg minden tele van szamócával. A "Szép kilátás" feliratú helyrõl tényleg nagyon szép a kilátás.

Vállus után most nem a dózerutat követtem, a kék útvonalát az eddigi szakaszaim közül csak a Tátika múlja felül. A jobbra lekanyarodásnál még bizalomgerjesztõen le van vágva a gaz, de késõbb egyenesen be kell menni egy gyenge ösvényen a susnyába. Az árokba könnyen le lehet jutni, azonban a másik oldalon nehéz megtalálni a kiutat, a meredeken felküzdve oldalaztunk balra amíg elõkerült az ösvény, ami hamarosan szekérúttá vált, innentõl nincs probléma.

Gyenesdiáson áthaladva tovább egyenesen, azonban a szekérútról egy csatorna hídja elõtt balra ki kell menni a mûútra a Tesco építése miatt (így a harmadik susnya kimarad:)).

asciimo Bejárás: 2006.06.17. Rögzítve: 2006.06.18 19:16:04
Keszthely után a 103-as km-nél maradj a fõuton. Valami Tesco vagy ilyesmi épül, a kettõs fasort kivágták, az út mint olyan nincs, kénytelenek vagyunk a fõuton menni az elsõ betonutig, és itt be balra.

oMB Bejárás: 2006.01.21. Rögzítve: 2006.01.23 16:51:11
Csatlakoznék az elöttem szolókhoz: Keszthely felöl érkezve még minidg nagyon kell figyelni merre megy az ember, nekünk is siekrült elkavaranunk mikor letértünk a fõútról, sok a szemét és van egy út befelé ami majdnemhogy hivogatoan csábít a szemétkupacok közt. Az út további része szépen, egyértelmûen jelzett.

lutak Bejárás: 2005.08.12. Rögzítve: 2005.09.03 19:29:20
Egyetlen helyen kell igazán figyelni. Keszthely után ahol a fõútról letérünk az ösvényre kb. 20 méter után jobbra a fõúttal párhuzamosan kell bemenni a szinte áthatolhatatlan bozótba. Kb 100 m után már követhetõ ösvénnyé válik az út.

józsi.bácsi Bejárás: 2005.08.03. Rögzítve: 2005.08.08 13:30:11
Ha Tapolca felõl mentek Lesenceistvándon át, ahogy kiértek a faluból a szólõk felé, balra van egy leágazás, házilagos kivitelezésü, meszelt (szószerint!) jelzésekkel, amik jól követhetõk.Nem ez a hivatalos! Ez felvisz a kápolnához, onnan ki a múutra, ahol jobbrafordulva párszász méter után éritek el a Vállusra vezetõ utat.

visi Bejárás: 2005.07.20. Rögzítve: 2005.07.25 12:30:51
Keszthely felõl haladva a Vállusi elágazás nincs jelölve!!! Így én a patak mentén a K+ -en jutottam be a feluba

IgaziHõs Bejárás: 2005.06.25. Rögzítve: 2005.07.06 17:16:35
Tapolcáról talpaltunk Keszthely felé olyan szándékkal, hogy a másnapot a Balatonban töltjük. :-) A jelek végig követhetõk, néhány szakaszon még sûrûek is. Valamiért nagyon élveztem ezt a túrát, pedig 30 fok felett volt a hõmérséklet.
A Taploca-Lesenceistvánd közötti aszfalt felejthetõ, utána viszont a szõlõk között kellemes az út. Nem kell õsznek lenni, hogy behívják az embert egy-két pohár borra, ami ráadásul finom is. Pincehûvös és nem édes!
Vállusig többször elõfordultak félkész jelek, csak fehér, vagy szürke alapok. De ezek nélkül is sûrû a jelzés. Vállus után figyelni kell, hol tér le a kék az útról, de picit továbbhaladva a jobboldali aszfaltos becsatlakozásnál rátértünk újra.
Felsõdiás elõtt a kilátótól nem messze a Balaton felé hatalmas meredélyek vannak, gyönyörû a látvány!
Aki Keszthelyen szeretne megszállni, ajánlom a Sport Kempinget. 990/éj mindennel együtt. Nem könnyû megtalálni, a vasút és a víz között helyezkedik el, az állomástól kb. 300-400 m-re DNY felé. Érdemes az állomásnál átkelni a sineken a Városi Strand bejáratához, és ott jobbra a sétányon.

ChrisCarlos Bejárás: 2005.05.01. Rögzítve: 2005.05.11 07:41:03
Mi Keszthelytõl indultunk és a 103-as km-nél betértünk, ahogy kell. A jó utat mi is másodikra vettük észre, de ez nem telt többe, mint 2 perc. Viszont mikor elkezdtünk menni a (még nem nagy gazban), 100-150 méter után mocsárrá változott a terep, amit kikerülni nem lehetett. Így visszamentünk a fõútra és a következõ úton (párszáz méter, talán fél km múlva) tértünk be ismét a kékre, innen jól járható volt. Lehet ez csak az elmúlt idõk (április vége) jó nagy esõinek volt köszönhetõ.

Yetike Bejárás: 2005.03.13. Rögzítve: 2005.03.16 08:21:27
Tapolca-Keszthely irányban mentünk, a jelzések végig jól követhetõk. Lesenceistvándtól vadiúj a felfestés egészen Gyenesdiásig. Lesenceistvánd felett a szõlõhegyen egyértelmû tábla jelzi, hogy merre megy az "igazi kék" (fent a nyeregben uez a helyzet). Mesés a kilátás a tanúhegyekre!

A túra egyébként nagyon kellemes, nem megerõltetõ, mi 8 óra alatt tettük meg úgy, hogy az erdõben rendesen volt még hó.

Németh Kornél Bejárás: 2004.09.02. Rögzítve: 2004.09.03 09:08:13
Sziasztok!
Keszthely után, mikor a 103-as km-táblánál lemegyünk balra, a jobbra vezetö ösvényt nem sikerült elsöre megtalálnom.Ez még a kis ház és a szeméthalom elött található,és embermagasságú, szeptben már elszáradt gazba vezet be.Innen egyenesen tovább, a gyalogösvény földúttá szélesedik. Gyenesdiástól kezdve Lesenceistvándig nagyon szépen, egyértelmüen vannak újonnan felfestve a jelek! El sem tévedtem:)Válluson egyébként találkoztam a jelzésfestökkel, mind nyugdíjas volt, de lelkesek voltak.Vállus után a müuthoz(buszmegálló) kiérve még tábla is mutatja(Országos Kék Túra ->), hogy keresztezzük ezt az utat,és egyenesen, NEM pedig jobbra fordulva kell továbbmenni az aszfalton.A földút itt szépen járható, meredeken emelkedik a kertek között. Lesenceistvándtól Tapolcáig elvétve fordul elö egy-két jelzés, de az út egyértelmü.

Mrfuci Bejárás: 2004.05.20. Rögzítve: 2004.05.26 16:17:27
Béla megjegyzése jogos, tényleg kétfelé megy a túraútvonal kiérve Vállus után a mûútra. A nálunk lévõ sima térképben a hegyi szakasz van kéknek jelölve, viszont a túrakönyvben a betonút van jelölve Lesencistvándra. Mi az utóbbit választottuk.

Tisztul_A_Visztula Bejárás: 2003.12.22. Rögzítve: 2003.12.30 17:16:45
7:30 körül léptünk ki a keszthelyi vasútállomás épületébõl és 7:40 környékén hajtottunk fel a jelvényszerzõk sztrádájára, azaz a K É K-re. Most elõször mentem a kékek valamelyikén gyakorlott túrázókkal, így valahogy nem figyeltem annyira, meg hát ismerkedni is akartam, járt a szám ezerrel, ezért már a Keszthely szélén lévõ körforgalomnál erõsködtem egy picit, hogy egyenesen menjünk. De aztán a térkép alapján megadtam magam. Az aszfalt után pici tétovázás a helyes ösvény kiválasztásakor. Vigyázzatok, csak mintegy 20 métert kell menni az aszfaltúttól a jobbra kanyarodás elõtt. Szépen, lendületesen ballagtunk át Gyenesdiásra, majd pedig be az erdõbe, ahol egy helyen, egy kicsikét szurdokszerû részen vigyáznunk kellett, hogy a V alakban szétnyíló ösvények közül melyiket válasszuk. A bal volt a helyes. Válluson szépen átbóklásztunk, majd jelet tévesztettünk és visszamentünk a Zöldre. Itt is a bal oldalit kellett volna választani a mezõ sarkán, ott ahonnan már látszik az erdõ sarka. Ezután nyugisan visszamentünk a Kékre, majd meg is érkeztünk a megyehatárra, ahonnan emelkedõvel egy szép kilátást ígérõ, magassági mérõponthoz jutottunk. Az ígéret valóra vált: szép volt a látkép. Ezután következett a non-standard KÉK jelzésekkel összebarmolt ereszkedõ Lesencére. Tapolcáig nem volt említésre méltó esemény, hacsak az nem, hogy meglepõ, hogy azon a forgalmas úton az aszfalton visz a jelzés. Tapolcán mellõztük a vasútállomást, megnéztük viszont a tavat, amely párát lélegzett a hidegben. Erre a túrámra is jellemzõ volt az, ami 3 nappal korábban, hogy száz méteres szintkülönbség teljesen más hõmérsékletet és talajt jelentett, mivel 0 C° körül ingadozott a hõmérõ higanyszála.

Tamási Béla Bejárás: 2003.06.30. Rögzítve: 2003.07.05 18:15:32
Vállus után kiérve az erdõbõl a mûúthoz van egy buszmegálló, innen tovább a kéktúra kétféleképpen is jelölve van.

1. a kéktúra térkép szerint, ez kicsit bonyolultabb, jó gazos rész.
2. a mûúton továbbmenve balra kell letérni az elsõ aszfaltcsíknál, ez szépen végigvezet Lesenceistvándig egy kis kápolna mellett. Ha az 1. megoldást választja valaki, akkor is érdemes tenni erre egy rövid kitérõt, mert csodaszép a panoráma a mûút kanyarulatából.

nagypapi Bejárás: 2000.09.__. Rögzítve: 2003.03.26 14:35:08
Mindenféle hátsó szándékból kifolyólag igyekeztem a szakaszt a szüreti idõszakra tenni. Hát, megérte. Lesenceisvánd elõtt behívott minket egy bácsi borozni, alig akart elengedni! Vállus után egyébként van egy szelídgesztenyés, elvben nem szabad szedni, mert azt hiszem a Nemzeti Park területe, de nem hiszem, hogy nagy kárt okoznál, ha vinnél haza párat megsütni... Szerencsére ez is éppen a szeptember-október idõszakra esik.